Jag blir provocerad

Åh vad trött jag är idag, men måste sätta mig och läsa någon timme åtminstone. Föreläsningen om strukturfunktionalism var faktiskt rätt intressant, jag gillar ju samhällskunskap och det tangerade lite det området. Hyllade Mats i gårdagens blogg och han får en hyllning idag med, herregud så bra han är. Han gick bland annat igenom social stratifierningsteori vilket jag blev oerhört provocerad av. Den teorin grundades på 50-talet och var en slags bearbetning av Parsons samhällsteori. Stratifieringsteorin menar att samhällets högst uppsatta positioner innehas av människor med hög begåvning och att det är denna begåvning som styr hur samhället är uppbyggt. De mest intelligenta har alltså de bästa positionerna i samhället. Usch jag tycker det är så elitistiskt! "Brist" på begåvning är ju inte den enda orsaken till att en del inte väljer eller ens har möjlighet att studera vidare och bli akademiker. Och vad lägger man in i begreppet begåvning egentligen? Logisk-matematisk (den klassiska definitionen av IQ) är ju inte den enda typ av begåvning som existerar. Det finns språklig-verbal, spatial, emotionell och framförallt social IQ (det som i vardagstal brukar kallas för social kompetens).  Alla behövs i samhället och en människa med ett lågstatusarbete är inte mindre värd än en läkare till exempel. Tack och lov används inte denna teori i renodlad form och knappast i alltför hög utsträckning i dagens samhälle.

Nå, till någonting helt annat nämligen shopping. Fick mail om 50 % rabatt på valfri vara från H&Ms nätbutik, så jag var ju tvungen att beställa lite saker, detta var vad som inhandlades: 

                
Vill ha lite vidare och bekvämare jeans, får bara hoppas att de sitter bra, svårt när man inte kan prova innan. Nå, får skicka tillbaka om de inte passar. 


Nu ska jag renskriva anteckningarna från föreläsningen, lyssnar på P3 Rockster och det är så härligt med rock i alla dess former.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0