Välfärd, för vem?

Slår på tv:n och följer en debatt i riksdagen som handlar om Alliansens revidering av sjukförsäkringen samt arbetslöshetskassan. Äcklas av hur lönnfeta moderatgubbar står och mumlar osammanhängande svar på vänsterns frågor om sjukförsäkringen och A-kassan. Kan för allt i världen inte förstå hur det kan vara mer humant att sänka A-kassan, att de som blir av med sitt arbete inte ska kunna få ut en skälig ersättning, som åtminstone gör så att de klarar att leva ett värdigt människoliv. Vår högerregering säger just detta, att det måste ske drastiska förändringar, just för att människor ska slippa hamna så långt ner på samhällsstegen att de blir av med sitt arbete. Fine, men VAD händer då man faktiskt blir av med det då? Är det rimligt att man då ska få ut så lite pengar att man inte klarar sig? Och VAD händer då man faktiskt blir sjuk och måste sjukskriva sig? Ska man då straffas dubbelt (utöver den skam och ångest det ger att inte kunna arbeta fast man vill) genom att man inte får ut ersättning? Regeringen verkar bedriva någon slags häxjakt mot i deras ögon arbetsskygga invånarna i detta så kallade välfärdsland. Jag säger inte att vänsterblocket kanske skulle ställa allt till rätta, men de skulle åtminstone inte sparka på de som redan ligger. Politisk ideologi är för mig synonymt med människosyn, och jag kan för allt i världen inte gå med på en sådan människosyn som Alliansen bedriver. Nej, vakna upp människor och RÖSTA RÖTT i nästa val!

Min puls just nu är något utöver det normala, just beroende på att det finns så mycket man skulle kunna göra. Irriteras så oerhört över att regeringen försöker rättfärdiga ett förtryck av människor, ett avskiljande och klassificerande av människor. Fy fan :/

Planerna för idag är att (förhoppningsvis) skriva klart min inlämning om feminism. Tröttnar dock på genusperspektivet, på upprepningarna om mäns förtryck av kvinnor, fast klätt i olika versioner och ord. Feminisim är bra, men det blir rätt ensidigt att bara tala om att kvinnor är förtryckta.

Ska laga lunch nu, är riktigt hungrig så jag måste äta innan jag kan sätta igång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0